KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN
KEINDAHAN BAHASA MELAYU DALAM PANTUN
Apabila disebut tentang keindahan maka kita tentunya ingin tahu apakah yang dimaksudkan dengan keindahan. Maksud keindahan ialah hal iang berkaitan dengan cantik, elok, menarik dan sedap mata memandang. Dari segi konsepnya ia bukan sahaja melibatkan hal yang berbentuk fizikal tetapi juga merangkumi hal yang berkaitan dengan jiwa dan akal.
Dalam pantun, keindahan bahasa melayu ini terletak dalam dua kuplet iaitu kuplet sampiran dan kuplet maksud, tetapi keindahan yang utama terletak pada kuplet maksud kerana di sini terangkum ungkapan yang memberi maksud yang bernas dan padat. Isi atau mesej sememangnya amat penting dalam pantun .
Bahasa sebenarnya terdiri daripada tiga komponen penting iaitu;
i) Bahagian Fonologi (yang berkaitan dengan aspek bunyi)
ii) Bahagian Morfologi (yang menghuraikan tentang aspek kata)
iii) Bahagian sintaksis (yang berkaitan dengan aspek frasa dan ayat)
Baik, kita lihat dari aspek bunyi
Ringkasnya bunyi ini terbahagi kepada bunyi penggalan dan bunyi supra penggalan. Bagi bunyi penggalan, ia melibatkan bunyi vokal dan konsonan. Dalam pantun, bunyi vokal memainkan peranan penting kerana ia mempunyai unsur gema dan kenyaringan. Vokal di sini (dalam pantun) dikaitkan dengan rima, sama ada di awal, tengah atau di hujung baris. Contoh;
Kalau tidak kelapa puan,
Tidak juga kelapa bali;
Kalau tidak kerana tuan,
Tidak hamba datang ke mari.
Rima awal, tengah dan hujung yang bertingkah dengan bunyi yang sama ini membentuk satu alunan yang sekata dalam sebutan.
Baik, kita dengar lagi contoh pantun ini.
Padi huma dari seberang;
Di sana budi di sini budi,
Baru nama disebut orang.
Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intai kamu antara Nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.
Inilah hebatnya bahasa Melayu, yang mada mampu memberikan maksud yang tepat dengan adunan bunyi yang seirama dan bertingkah dalam bentuk yang senada.
Kalau kita lihat, bukan sahaja keindahan ini disebabkan rima yakni bunyi yang boleh kita dengar semasa pantun ini dituturkan, tetapi kehebatan ini ditambah lagi dengan peranan yang dimainkan oleh sukukata yang ada dalam bahasa Melayu itu sendiri.
Kalau kita dengar pantun tadi,
Di sana padi di sini padi, (10)
Padi huma dari seberang; (9)
Di sana budi di sini budi, (10)
Baru nama disebut orang. (9)
Terdapat persama bilangan dalam sukukata pantun ini iaitu baris pertamanya 10 suku kata, baris kedua 9 sukukata, baris ketiga 10 sukukata dan baris ke empat 9 sukukata. Jumlah sukukata yang sama pada baris pertama dan ketiga manakala ia juga sama dengan baris kedua dengan yang keempat. Bukan senang kalau kita mahu memadankan semua pantun dengan jumlah suku kata yang sama, tetapi inilah sebenarnya yang memberikan keistimewaan betapa kesempurnaan suku kata ini mampu menempatkan pantun melayu dalam kelas yang tersendiri.
Dalam pantun;
Tuai padi antara masak, (9)
Esok jangan layu-layuan;(9)
Intai kami antara nampak,(9)
Esok jangan rindu-rinduan. (9)
Kita dapati, semua baris dalam pantun ini mempunyai pola suku kata yang sama. Sebab itu nadanya sekata kalau dilafazkan.
Aspek Kata (Morfologi)
Baik, kita lihat aspek morfologi, atau aspek yang berkaitan dengan kata pula En. Kam. Tadi aspek fonologi (bunyi).
Dalam aspek morfologi ini, kebanyakan basa yang indah terbentuk dari kata tunggal. Maknanya ia tidak terbina dari kata yang menerima imbuhan. Bukanlah semua, kebanyakannya.
Contoh pantun tadi,
Di sana padi di sini padi, (10)
Padi huma dari seberang; (9)
Di sana budi di sini budi, (10)
Baru nama disebut orang. (9)
Dalam pantun ini tidak ada kata yang diberi imbuhan. Cuma yang ada ialah kata sendi ‘di’, selain itu, tidak ada.
Baik, satu lagi;
Tuai padi antara masak, (9)
Esok jangan layu-layuan;(9)
Intai kami antara nampak,(9)
Esok jangan rindu-rinduan. (9)
Perkataan tuai, padi, antara, masak; intai, kami, antara, Nampak; semuanya merupakan kata tunggal. Ada dua perkataan yang diberikan kata ganda iaitu layu menjadi layu-layuan dan perkataan rindu-rinduan. Tapi secara keseluruhannya,kata tunggal masih mendominasi dalam rangkap pantun ini.
Sebab itu penggunaan kata tunggal ini penting dipilih dalam membentuk serangkap pantun kerana ia mudah, jelas, indah, tepat, dan sempurna dalam aspek yang saya katakan tadi.
Perkataan yang berbentuk kata terbitan yang diberikan imbuhan depan dan belakang memang jarang digunakan kerana
i) Ia akan membentuk perkataan yang mempunyai sekurang-kurangnya 3 suku kata.
ii) Kurang berpotensi dari segi rentak dan irama
(susah kita nak padankan bunyi. Kalau boleh pun suku kata pula menjadi tidak sama jumlahnya.)
Tapi jangan pula mengatakan bahawa kita tidak boleh menggunakan kata terbitan, kata ganda atau kata majmuk dalam pantun. Saya tidak kata begitu. Cuma apa yang saya sebut di sini ialah tentang keindahan dalam pantun dan apa sebab yang membuatkan keindahan itu terbentuk. Kerana ada masanya perlu pada kata ganda sepertu layu-layuan, rindu-rinduan, kerana kata-kata ini mampu memberikan penegasan dalam pantun tersebut.
Aspek yang ketiga pula ialah tentang frasa dan ayat. Dalam hal ini kita boleh lihat dari sudut bentuk ayat itu sendiri kerana bentuk ayat inilah yang memberikan keindahan dalam pantun En. Kam. Ayat dalam pantun terbahagi kepada 4 iaitu;
i) Ayat penyata
ii) Ayat Tanya
iii) Ayat perintah
iv) Ayat seruan
Tapi tidak mungkin saya dapat berikan semua contoh. Mungkin satu atau pun dua bentuk;
Baik secara ringkas ayat penyata adalah seperti;
Rumah kecil tiang seribu,
Rumah besar tiang sebatang,
Kecil-kecil ditimang ibu,
Sudah besar ditimang gelombang.
Ayat perintah;
Nyiur muda dibuat pengat,
Makan pulut bulan puasa,
Wahai pemuda hendaklah ingat,
Kerana mulut badan binasa.
Comments
Post a Comment