MALU DALAM PANTUN MELAYU

Assalamualaikum. 

Kita lihat dahulu pantun ini;

Mati benalu di dahan kayu,
     Patah kayu menimpa keladi;
Mati Melayu kerana malu,
     Kalah Melayu kerana budi.

Pantun ini memberikan kita dua hal utama yang menjadi pantang iaitu "Malu" dan  "Mati". Melayu lebih rela mati daripada menanggung malu dan Melayu juga kalah dengan budi.  
Malu dalam pantun di atas merujuk kepada istilah “rasa malu”. Istilah-istilah Melayu yang merujuk kepada pekara ini termasuklah, “berasa aib”, “rasa segan” dan juga “segan silu”. Orang yang menunjukkan perasaan malu, akan diperikan sebagai “malu-malu” dan “takut-takut”.
kata orang tua-tua;
“kalau malu sudah hilang, hidupnya sama dengan binatang”
“kalau malu berbuat ibadat, dunia akhirat hidup sesat”
“Kalau malu bekerja, hidup pun sengsara”
“Kalau malu beramal, alamat mati tidak berbekal.”

Secara umumnya, malu merupakan perasaan rendah diri ataupun berasa segan silu terhadap kekurangan yang ada pada diri sendiri apabila dibandingkan dengan orang lain. Kekurangan ini boleh diertikan sebagai kebodohan, kejahilan, tidak sertimpal, tidak seperti, mahupun tidak setaraf. Individu yang mengalami perasaan begini selalunya menganggap dirinya lebih kecil dan hina daripada orang lain yang dianggapnya mempunyai serba kelebihan pula.
Malu merupakan sesuatu yang berpunca. Berdasarkan puncanya malu boleh dibahagikan kepada tiga jenis seperti di bawah:
§  malu-malu bahasa
§  segan
§  aib


Malu-malu bahasa merujuk kepada perasaan malu yang berpunca daripada perasaan hormat. Perasaan malu-malu bahasa timbul apabila seseorang itu berhadapan dengan orang yang dihormati. Perasaan malu ini agak serdeharna dan tidak sampai boleh menyakiti hati seseorang.
Segan merujuk kepada perasaan malu yang timbul daripada perbuatan janggal. Perasaan segan timbul, apabila seseorang tidak biasa melakukan perkerjaan tertentu sehingga timbul keadaan yang janggal. Biasanya ia timbul apabila seseorang “baru” dalam pekerjaan tertentu. Misalnya seseorang akan berasa segan untuk bertutur kepada orang yang tidak dikenali, lebih-lebih lagi jika beliau jarang untuk berbuat demikian. Perasaan segan walupun tidak menyenagkan hati seseorang tetapi tidaklah ia sampai menyakit hati.
Aib merujuk kepada perasaan malu yang berpunca daripada perbuatan yang jahat. Perasaan aib merupakan malu yang kuat. Biasanya ia timbul apabila seseorang menyedari dirinya telah melakukan dosa dan perbuatannya itu telah terbongkar dan diketahui umum. Perasaan aib ini sangat berkait dengan penghinaan. Orang yang berasa aib mungkin akan melakukan tindakan yang estrim seperti membunuh diri. Ini yang kita dengar dalam pantun tadi;

Mati benalu di dahan kayu,
     Patah kayu menimpa keladi;
Mati Melayu kerana malu,
     Kalah Melayu kerana budi.

Malu Sebagai Tanda Harga Diri
Dari segi kehidupan bermasyarakat, perasaan malu itu berkaitan dengan maruah, harga diri dan air mukanya seseorang. Orang yang beroleh malu bermaksud bahawa maruah, harga diri dan air mukanya telah tercemar. Dalam keadaan ini, kedudukan sosialnya telah terjejas dan menjadi rendah. Lebih teruk lagi kalau dia mendapat tekanan sosial atau masyarakat setempat. Sebab itu ada ingatan dan larangan telah diberikan melalui pantun dalam masyarakat melayu ini;
Adat Melayu memegang janji,
     Memegang sumpah mati pun mahu;
Sifat Melayu pantang mengeji,
     Pantang memfitnah memberi malu.

Malu dianggap sebagai tanda harga diri kerana dikatakan seseorang itu dapat merasai maruah dan harga dirinya apabila beliau mempunyai perasaan malu.

Ungkapan Melayu ada mengatakan;

Apa tanda Melayu bermaruah,
Malu hidup bermewah-mewah,
Malu menolong meminta upah,
Malu makan minta sedekah,
Malu duduk pada yang tidak semenggah,
Malu berdiri pada yang salah.

Sehubungan itu, malu merupakan sesuatu yang sihat bagi orang yang bermaruah kerana perasaan ini sebenarnya dapat mendorong seseorang untuk menjaga maruah dan harga diri.
Bagi mereka yang tidak mempunyai perasaan malu, mereka lazimnya dianggap orang yang tidak tahu harga diri. Pemerian untuk mereka ini ialah “Tidak tahu malu” dan “muka tebal”. Orang yang tidak tahu malu biasanya merupakan kejian orang ramai dalam masyarakat Melayu.
Seperti dalam pantun ;
Apa guna membeli parang,
     Kalau tidak ada berhulu;
Apa guna menjadi orang,
     Kalau tidak beraib malu.

Kata tua kata berilmu
     Ilmu dunia serta akhirat;
Hina bangsa tiada bermalu,
     Malu punah tibalah laknat.



Perasaan malu sebagaimana yang dikaitkan dengan maruah, dan harga diri amat penting dipupuk kepada anggota-anggota masyarakat. Dengan memberi kesedaran mengenai perasaan malu yang ada pada diri seseorang itu boleh menjadi penghalang atau benteng yang penting bagi anggota masyarakat agar tidak melakukan sesuatu yang dianggap menyeleweng. Dalam hal ini malu boleh dikaitkan dengan fungsi kawalan sosial seperti apa yang akan dibincangkan di bawah:

Malu Sebagai Fungsi Kawalan Sosial

Masyarakat Melayu menyedari bahawa malu merupakan satu fungsi kawalan sosial dengan adanya perpatah yang berbunyi:

Kerana malu tahu menilai batas
Malu merupakan satu perasaan negatif yang timbul daripada kesedaran diri seseorang mengenai perlakuan yang tidak senonoh. Sehubungan itu, seseorang akan mengelakan diri daripada perlakuan yang buruk bagi mengelakkan diri daripada beroleh malu. Dari segi ini, malu sememangnya boleh mengawal tingkah laku seseorang dan dengan itu memainkan fungsi kawalan sosial.
Dalam masyarakat Melayu seseorang itu bukan sahaja akan menanggung malu daripada perbuatannya sendiri malah akan menanggung malu daripada perbuatan ahli keluarganya. Masyarakat Melayu yang hidup secara berkeluarga juga menguatkan lagi fungsi malu sebagai kawalan sosial. Ini adalah kerana keluaraga Melayu yang mempunyai perasaan kekitaan terhadap keluarganya sendiri dan juga kerana masyarakat Melayu menganggap bahawa seseorang itu terikat kepada keluarganya. Misalnya, seorang anak akan menyebabkan ibu bapa mereka malu sekiranya ia telah melakukan sesuatu yang jahat seperti mencuri. Dalam peribahasa Melayu, tindakan anak ini diperikan sebagai “menconteng arang di muka ibu bapa”.

Bagi mengelakkan diri mereka menanggung malu seseorang itu akan cuba mengawal ahli keluarga mereka supaya tidak melakukan perbuatan yang buruk. Di sini, sekali lagi kita boleh lihat bahawa malu telah memainkan satu fungsi kawalan sosial.  Dalam hal ini nasihat telah diberikan;
Contohnya[1]:
Buah rumbia dimakan ketitir,
     Dibawa orang dari hulu;
Barang kerja hendak difikir,
     Supaya jangan mendapat malu.

Pantun Melayu lama di atas telah menasihatkan orang ramai supaya mengingatkan perasaan malu supaya mereka berkelakuan baik. Di sini kita boleh lihat bahawa adanya satu kesedaran mengenai malu sebagai satu fungsi kawalan sosial dalam masyarkat Melayu.
Namun; di sisi lain, orang melayu berpantang malu dalam hal-hal yang baik, seperti menuntut ilmu, malu untuk mengakui kesalahan dan kebodohan sendiri, malu berterus terang, malu bertanggungjawab,dan lain-lain.

 

Kesimpulan

Malu, satu emosi yang negatif bagi orang keseorangan. Tetapi ia merupakan aspek yang positif dalam kehidupan bermasyarakat, kerana perasaan malu dapat mengawal orang keseorangan supaya tidak menyeleweng daripada norma masyarakat dan sekaligus dapat membentuk satu suasana sosial yang lebih harmoni. Oleh itu sikap “tahu malu” seharusnya dipupuk dalam masyarakat kita.
Apa tanda kuncup mengembang,
     Diseri kumbang ada madunya;
Apa tanda hidup terbilang,
     Pandai menimbang dengan malunya.

Apa tanda kembang bermadu,
     Lebah datang kumbang pun tiba;
Apa tanda orang bermalu,
     Tuah dipegang malu dipelihara.

Pucuk pinang dikerat layu,
     Buahnya masak dimakan puteri;
Elok orang mengingat malu,
     Sebarang kerja tahukan diri.

Buluh betung tumbuh di hulu,
     Sesudah dikerat dibuat galah;
Sungguh beruntung menjaga malu,
     Faedahnya banyak membawa berakah.

Sekian dulu buat kali ini.

Catatan ringkas ini hanyalah cetusan minda peribadi.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN