INILAH DUNIA

Kini, telah mnejadi tugas hakiki pada aku apabila tiba setiap pagi Khamis. Pagi-pagi yang bernama pagi Khamis ini, Radio tetap akan menghubungiku walau di mana sahaja aku berada. Ruangan Santun Bahasa pada pukul 6.45 pagi. Inilah dunia baru yang aku lalui. Meskipun penat dan terkongkong, tapi aku gembira kerana aku dapat memberikan sedikit ilmu yang aku tahu kepada masyarakat dan juga pendengar radio berkenaan. Ruangan yang aku kendalikan ialah ruangan 'pantun'. Satu ruangan yang boleh membicarakan apa sahaja berstruktur mahupun tidka berstruktur.

Inilah yang membuatkan aku menjadi semakin mendalami dunia pantun. Padaku, ruangan begini memberikan aku untuk terus lebih mengkaji dan mencari ilmu tentang apa yang akan aku perkatakan. aku tahu, bila bercakap secara terus di ruang udara ini, tidak mungkin kita boleh bercakap sambil lewa ataupun membabi buta.

pantun, satu pusaka Melayu yang tidak ternilai. Di dalamnya terungkap pelbagai falsafah dan pemikiran yang mampu dinyatakan hanya dalam bentuk satu rangkap sahaja. Bentuk popular ialah pantun empat kerat, dan inilah yang banyak aku perkatakan pada setiap pagi Khamis. Tidak ramai yang tahu (mungkin) tentang bagaimana falsafah terungkap dalam sebuah pantun.
Contohnya pantun klasik ini;

buah langsat kuning mencelah,
senduduk tidak berbunga lagi;
sudah dapat gading bertuah,
tanduk tidak berguna lagi.

Pantun ini merupakan sebuah oantun yang membicarakan tentang darjay. Di mana darjat yang lebih tinggi lebih diutamakan dalam situasi sebenar masyarakat Melayu. Inilah falsafahnya di mana penutur pantun ini ingin menyampaikan kritikan sosialnya. Kita hidup bermasyarakat, dan apabila berlakunya penilaian kepada darjat sedangkan taraf semua umat manusia ini sama di sisi Allah swt dna hanya ketakwaan yang menjadi perbezaannya. Membina hirarki dalam masyarakat melayu bukanlah sesuatu yang direstui, namun masyarakat terpaksa menerimanya kerana inilah peraturan yang dibuat oleh masyarakat itu sendiri terutamanya oleh orang-orang yang mempunyai harta kekayaan. Mereka inilah yang membentuk perbezaan dan menjarakkan kedudukan mereka dalam masyarakat setempat.

Kenapa dikatakan pantun ini sebuah pantun yang memperkatakan tantang darjat.
Baik, cuba kita ulas dua kuplet yang ada bagaimana dikatakan berkaitan darjat.

"Buah langsat kuning mencelah, senduduk tidak berbunga lagi". Kuplet ini terbina dari pengamatan masyarakat terhadap alam yang ada di sekitarnya. Ini bukan sahaja terhasil melalui bayangan mahupun rekaan, tetapi ia terhasil daripada pengamatan yang telus dan penuh penghayatan. Hakikatnya, jika diperhatikan buah langsat sememangnay tidka pernah masak serentah dalam setangkai. Ia masak berperingkat-peringkat dan ini memberikan bayangan bahasa dalam masayarakat ada peringkat yang tertentu. Secara lumrahnya juga, apabila buah langsat sudah mula mengelah kuningnya, maka senduduk yang tumbuh di bawah pohon langsat menang tidak akan berbunga. Itu bagi hakikat dan lumrah alam. namun secara logiknya, pembahagian kepentingan dan darjat antara langsat dengan senduduk, maka masyarakat akan lebih memilih langsat kerana langsat lebih bernilai berbanding senduduk. yang hidupnya hanya menyemak dan tidak memberikan sesuatu yang berharga dalam kehidupan. kebiasaannya dalam masyarakat Melayu, yang lebih berharga yang akan diutamakan. Jadi, lumrahnya, untuk memudahkan mereka mengambil buah langsat yang mula masak, maka mereka akan menerangkan pangkal pohon tersebut. Dengan ini, pokok atua anak-anak senduduk yang ada di bawahnya akan ditebas dan dibuang. Ini juga logik jika dikatakan bila langsat mula masak, senduduk tidak berbunga lagi. Pertama kerana hakikat senduduk itu memang tidka berbunga nketika langsat mula menguning dna yang keduanya langsat berkenaan akan ditebas oleh pemilik pohon langsat untuk memudahkan beliau mengambil langsat berkenaan apabila ia telah benar-benar masak.

bersambung

Comments

Popular posts from this blog

MALU DALAM PANTUN MELAYU

KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN