(Gambar Hiasan)





MAIN PUTERI

Main Puteri merupakan satu permainan ritual dan simbolis terhadap sesuatu.  Tidak lain hanya untuk memberikan semangat dan membantu memulihkan semangat orang yang memerlukan.  Tidak diketahui mana yang dahulu dan mana yang kemudian.  Yang ada di Kelantan dipercayai di mulakan semasa pemerintahan kerajaan Jembal yang terletak di sebelah timur Kelantan.

Ia dimainkan oleh Putera/Pantera Gegani Hawa yang berahi atau gila kepada Puteri Sekuntum Bunga.  Puteri Sekuntum Bunga ini ialah anak kepada Tok Raja Ketek, yang bersemayam di Tasik Gedombak.  Puteri Sekuntum Bunga ini mempunyai adik-beradik yang bergelar Hulubalang Sekuntum Bida dan Hulubalang Sikera Putih.  Permainan ini dimulakan semasa kerajaan Jembal yang mana bertujuanuntuk mengubat luka hati Puteri Jembal.

Secara umumnya Permainan Puteri ini dikaitkan dengan menyambung pada yang patah, membaik pada yang retak atau dengan istilah lain ‘to welding’ jasmani dan rohani pesakit.  Semua kepercayaan ini berkait rapat dengan animisme atau kepercayaan keagamaan hindu.  Kewujudan main Puteri ini dilihat lebih awal daripada kedatangan Islam ke Tanah Melayu tetapi ia popular dan sering diadakan semasa pemerintahan kerajaan Jembal sekitar abad ke-17 dan ke-18.  Permainan ini menjadi amat popular dan serasi dengan masyarakat Kelantan selepas perang dunia ke-2.

Dalam setiap permanian Puteri ini akan ada dua watak utamanya iaitu Tok Puteri dan Tok Minduk.  Tok Puteri dan menjalankan urusan berkaitan dengan pesakit manakala Tok Minduk akan berurusan dengan Tok Puteri di samping memainkan muzik rebab bersama-sama dengan pemain yang lain. Dalam satu-satu pasukan, terdapat sekurang-kurangnya 6 – 8 pemain alat muzik seperti;
i.              Gendang ibu
ii.             Gendang anak
iii.            Serunai
iv.           Dua buah gong
v.            Canang
vi.           Kersik
vii.          Geduk
viii.         Gedombak
Dalam permainan Puteri terdapat beberapa kaedah yang akan dimainkan oleh Tok Puteri dan Tok Minduk antaranya;

i.              Kaedah Memujuk Angin
Kaedah ini bertujuan untuk membuka semangat pesakit agar dapat berinteraksi dengan Tok Puteri.  Is berkait dengan minat, salasilah, ilmu dan sebagainya yang ada dalam diri pesakit.  Di samping itu, ia juga berkait dengan warisan, atau kepakaran atau kehendak yang memang lahir dalam sanubari setiap insan/manusia.  Ia bertujuan bagi mengubati seseorang pesakit.

            Istilah “memujuk angin” ini perlu dibuat kerana jika “angin” atau semangat yang ada dalam diri itu tersekat, maka hal inilah yang akan menyebabkan seseorang itu jatuh sakit dan tidak bermaya.  Ini akan mendatangkan berbagai-bagai-bagai penyakit.  Permainan puteri ini juga berperanan sebagai "pelepas niat" seseorang, jika seseorang itu berjanji akan bermain Puteri sekiranya dia sembuh daripada penyakit, mendapat kejayaan dalam satu-satu pekerjaan atau sebagainya.  Janji ini perlu dipenuhi oleh orang yang berjanji tadi.  Jika ‘niat’ ini tidak dipenuhi, dipercayai seseorang yang berjanji itu akan mendapat atau mendatangkan musibah kepadanya.
Selain itu, “main puteri” ini juga dibuat bertujuan untuk memuja bendang, kampung, pokok besar, sungai, laut dan lain-lain dengan tujuan untuk mendapatkan kemakmuran serta kesejahteraan bersama.  Selepas Perang Dunia Ke-2, main puteri ini telah dijadikan sebagai salah satu alat hiburan dengan penambahan-penambahan yang sesuai yang dinamakan “Permainan Puteri Makyong”.  Kaedah atau urutan permainan kelihatan hampir sama namun tumpuan permainan lebih kepada adegan “Gerak angin”.  Sajian untuk permainan ini juga disediakan.
Bagi tujuan pelepas niat, permainan ‘main puteri’ ini akan menjadi sedikit besar dan biasanya ia akan berlangsung selama 3 – 7 malam.  Permainan ‘membangkit angin’ ini perlu ada kesesuaian atau keserasian antara Tok Puteri dengan pesakit.  Hal ini amat dititikberatkan kerana keserasian ini amat perlu.  Biasanya dalam satu-satu kumpulan akan ada beberapa orang lagi Tok Puteri atau ‘Pendamping’ yang mahir dalam bidang masing-masing.
Di Tumpat, Kelantan antara yang masyhur dalam permainan Puteri ini ialah Encik Awang bin Senik yang berumur lebih dari 100 tahun.  Kini Encik Omar (salah seorang anak muridnya) membentuk satu kumpulan main Puteri di Tumpat.

 Bagi sesiapa yang ingin mengetahui tentang Main Puteri ini, maka seseorang itu perlu faham perkara asas dalam Main Puteri.  Dalam permainan Puteri ini terdapat empat perkara asas iaitu;
i.              Puteri pada kulit
ii.             Puteri pada darah
iii.            Puteri pada urat, dan
iv.           Puteri pada tulang.

Main Puteri perlu memahami dan mencari empat perkara asas  iaitu;
i.              Tanah
ii.             Air
iii.            Api
iv.           Angin

Seseorang Tok Puteri yang baik akan dapat dan boleh menangani pelbagai angin semasa proses pengubatan.  Manakala tempat bermain terserah kepada keadaan, di mana-mana pun, main Puteri ini boleh dimainkan sama ada di rumah Tok Puteri, dimainkan di rumah pesakit atau juga dimainkan di gelanggang yang di bina khas di mana-mana tempat yang difikirkan perlu.

            Permain Puteri biasanya akan dimainkan di malam hari iaitu selepas waktu Isyak.  Namun begitu ia tidak boleh dimainkan pada malam Jumaat atau pun pada malam hari kebesaran Islam yang lain seperti malam maulidur Rasul, malam hari raya dan sebagainya. Tempoh permainan akan bergantung pada keadaan, iaitu bermula selepas Isyak hinggalah ke dinihari.  Ia bergantung pada keadaan pesakit.
Permainan Puteri ini boleh dibuat di dalam rumah atau juga di panggung (bangsal yang dibina khas untuk tujuan main Puteri).  Panggung ini mestilah dibuat daripada buluh yang ditebang khas dan atap yang digunakan mestilah atap nipah atau atap rumbia.  Pada tiga bahagian tepi panggung akan diikat sebatang buluh iaitu di bahagian kiri, kanan dan belakang.  Ia dinamakan sebagai “Bahu kiri, bahu kanan dan belakang”  Pantangnya buluh ini tidak boleh dilangkah.  Teknik ikatan tali juga perlu sekata dan ikatan ini dinamakan “Naga belit”.  Atap panggung pula dinamakan sebagai “Payung Muhammad”.  Pantang yang paling utama ialah Panggung ini tidak boleh menggunakan kayu atau pun diikat kepada pohon kayu ataupun juga menumpang pada pohon kayu.  Hal ini kerana jika dibuat demikian, maka proses pengubatan tidak akan “menjadi” dan pesakit akan lambat sembuh.  Syarat untuk membina “Payung Muhammad” ialah, ia tidak boleh dibina melintang matahari dan perlu dibuat secara membujur matahari.  Hal ini kerana Tok Minduk akan duduk di bahagian belakang yang menghadap matahari jatuh atau menghadap kiblat.
Persiapan untuk membuat panggung akan dibuat pada siang hari, termasuklah mempersiapkan alat-alat perubatan dan juga makan minum.  Makan minum ini termasuklah makan minum untuk pasukan main Puteri dan juga sanak saudara yang hadir.  Setelah panggung siap dibina, maka akan diletakkan “lelangit” yang biasanya daripada kain lepas berwarna kuning ataupun kain khas berwarna kuning.  Lelangit ini akan digantung di atas tempat duduk Tok Minduk dan Tok Puteri.  Pada lelangit ini jugalah akan digantung bahan-bahan yang diperlukan dengan membentuk “kebun bunga raja berkerajaan”.  Antara bahan yang perlu ada pada lelangit ialah;
i.              Mayang pinang
ii.             Bunga cempaka putih
iii.            Bunga melur cina
iv.           Bunga kenanga
v.            Bunga cempaka merah
vi.          Bunga melur
vii.         Pisang lemak manis
viii.       Tebu
ix.           Ketupat palas
x.            Kuih karas
xi.          Geginang (ginang-ginang)
xii.         Kuih kederang (bederang)
xiii.       Duit Syiling 10 sen (jumlah ini bergantung pada ajaran guru Tok Puteri) dan sirih pinang akan diletakkan di atas lelangit.
Bagi pihak pesakit, barang-barang yang perlu mereka sediakan ialah;
i.           Sehelai kain pelikat
ii.          Dua (2) helai kain lepas
iii.         Sebidang tikar
iv.        Pinggan Guru
(yang terdiri daripada pulut semangat, telur rebus, telur dadar, benang mentah, beras kunyit, bertih, segelas air, sirih pinang (bertepak) dan duit pengeras untuk kegunaan Tok Puteri dan Tok Minduk semasa permainan).
Jumlah duit pengeras ini tidak sama untuk semua permainan puteri, kerana ia bergantung pada syarat yang mereka letakkan – warisan dari guru)

v.     Bekas yang berisi air dan bunga akan diletakkan di hadapan Tok Minduk.  Biasanya diletakkan air di dalam batil, atau mangkuk yang agak besar dan bekas ini dinamakan “kolam”.  Ia disediakan bersama-sama dengan pisang, minyak wangi dan mangkuk-mangkuk yang berisi bara api, kemenyan, beras kunyit, bertih dan sebiji bantal.

Pada malam permainan, semua pemain dan pemuzik akan dijamu dengan makan malam yang disediakan oleh pihak tuan rumah.  Kemudian mereka akan bersembahyang Isyak.  Permainan akan dibuat selepas selesai sembahyang Isyak.  Orang utama yang akan memainkan peranan dalam permainan ini ialah Tok Minduk, Tok Puteri dan Panjak dengan dibantu oleh pemuzik yang berjumlah 6-8 orang.
            Acara akan dimulakan dengan “istiadat Pinggan Guru” di mana ketika ini segala ucapan berentak akan bersilih ganti antara Tok Puteri dengan Tok Minduk.  Tujuannya ialah untuk memohon restu daripada Tok Guru dan segala yang ghaib.  Pinggan guru ini kemudiannya akan digantung di atas kepala Tok Minduk.
            Selepas ini baharulah dimulakan dengan istiadat “Baca Kenduri” yang lebih dikenali sebagai buka panggung.  Ia dimulakan dengan ucapan salam kepada roh-roh ghaib, jin, serta segala jembalang di bumi, jembalang di kampung, tasik, hutan mahupun gunung-ganang.  Permintaan ini dibuat agar segala permainan yang akan dimainkan tidak diganggu.  Semasa ini segala peralatan permainan dan segala alat-alat bunyi-bunyian akan diperasapkan oleh Tok Puteri.  Namun acara baca kenduri ini tidak dianggap wajib, kerana ia bergantung pada Tok Puteri dan juga bergantung pada sebesar mana majlis yang akan dimainkan.
            Namun begitu, memperasapkan alat muzik dianggap penting kerana inginkan restu dalam rentak bunyi yang akan dimainkan.  Peranan alat muzik ini penting  kerana bunyi ini amat mempengaruhi acara pengubatan.  Bunyi yang baik dan serasi dengan Tok Puteri amat penting, kerana keserasian akan memberikan jiwa (feel) kepada Tok Puteri, dan keserasian ini akan membantu pengubatan secara lebih cepat dan sempurna.

Acara Buka Panggung

Acara buka panggung akan dimulakan dengan acara bertabuh dan acara bertabik.  Dalam hal ini, Tok Puteri dan Tok Minduk akan berinteraksi secara bersilih ganti dan membuat pengucapan secara berlagu.  Semasa ini, ia juga akan diiringi oleh irama rebab yang akan dimainkan oleh Tok Minduk.  Mereka memohon agar permainan dapat dilaksanakan dengan baik dan aman.
            Selepas ini, Tok Puteri akan menukarkan pakaiannya dengan menggunakan kain pelikat yang dibekalkan oleh pihak pesakit.  Kain pelikat itu akan dipakai dan diikat dengan sehelai kain lepas.  Sehelai lagi kain akan diletakkan di atas bahu Tok Puteri sambil memberi ucapan berentak bersama Tok Minduk.   Ketika ini Tok Minduk akan “memujuk angin” agar Tok Puteri mendapat jiwa untuk memulakan acara “lupa”.  Sekurang-kurangnya Tok Puteri akan membuat 2 kali acara “lupa” ini dan ketika lupa inilah beliau akan mengambil kain pelikat yang disibaikan di bahu lalu diikat di dada dengan bukan ikatan mati dan hujungnya mestilah ke bawah kedua-duanya. 

Lupa pertama ini dinamakan “Lupa Isih Raja”. 
Lupa Isih Raja ini bertujuan mendapat restu pihak lain untuk menyatakan permainan ataupun tujuan permainan hendak di adakan.

Manakala “lupa” kedua dinamakan “Lupa mengangkat Daulat”.
“Lupa” ini  bertujuan untuk “memujuk angin” kepada semua pihak agar permainan tidak diganggu ataupun agar semua yang ada sama-a da yang nampak mahupun yang ghaib agar dapat membantu permainan biar selesai dengan baik dan aman.

Lupa ketiga dinamakan “Lupa Sahabat
“Lupa” ini ditujukan kepada pesakit di mana para sahabat, penggawa dan roh halus dipanggil bagi membantu pengubatan.  Ketika ini, Tok Puteri akan memujuk pesakit supaya tidak marah/murih kepada permainan yang dibuat sekiranya tidak kena dengan angin tertentu.  Adegan ini akan berlaku berulang-ulang kali, dan ini memberi maksud Tok Puteri perlu mencari “angin” yang sesuai yang serasi dengan pesakit.  Ia juga bermaksud Tok Puteri juga perlu berhubung dengan segala jin, roh dam keramat dalam mendapat restu dan perkenan berkaitan pesakit ini.

“Lupa” yang keempat ialah “Lupa Menggerak Angin”
Kaedah lupa ini ialah untuk mencari dan menggerakkan “angin” yang ada pada pesakit.  “Angin” ini telah tersekat sekian lama dalam tubuh pesakit dan jika tidak digerakkan maka akan berlaku lemah badan dan timbullah bermacam-macam-macam penyakit.  Tok Minduk dan Tok Puteri akan membangkitkan angin dengan bantuan pemuzik dan jampi mantera sehingga angin pesakit dapat ditemui.  Jika kedua-dua Tok Puteri dan Tok Minduk berjaya ”menyentuh angin” pesakit dan apabila pesakit telah menunjukkan reaksi dengan melihatkan anggotanya mula bergetar, menangis ataupun berkelakuan aneh, maka pada ketika inilah Tok Puteri dan Tok Minduk akan memberikan dorongan sehingga angin pesakit itu dilepaskan hingga ke kemuncaknya ataupun hingga pesakit itu berasa puas.  Jika ini berjaya dilakukan, maka harapan untuk pesakit sembuh adalah tinggi.  Namun begitu jika “angin” ini tidak berjaya dicungkil dan dikeluarkan, maka pesakit berkenaan tidak akan sembuh dengan segera.  Seseorang Tok Puteri dan Tok Minduk perlu arif semua angin yang ada.  Jumlah “angin” yang ada dalam diri manusia berjumlah 199 semuanya.
Tok Puteri akan memulakan proses “membangkit angin” dengan membangkitkan warisan pusaka pesakit, yang mungkin ada berkait rapat dengan ilmu silat, permainan makyong, menora, bageh dan sebagainya.  Jika proses “membangkit angin” ini lambat menemui puncanya, maka itu ia akan dibuat antara tiga hingga tujuh malam.  Untuk mempercepatkan keserasian ini, maka ada Tok Puteri yang akan membuat upacara menilik, di mana bertih yang dipegang akan diletakkan di atas bantal dan digandingkan dua-dua, pada unsur tanah, air, api dan angin.  Baki yang tinggal itulah dikira untuk penyakit.
Pada kebanyakan Tok Puteri, mereka akan bermain dengan “angin hala tujuh” yang mana ia berkait rapat dengan harimau jadian.  Jika proses ini berjaya, maka Tok Puteri akan memasuki cara baru iaitu “angin bidan tujuh”.  Kemudian akan dilanjutkan dengan “angin Dewan Tujuh” yang mana Tok Puteri akan bermain dengan cerita/hikayat “Dewa Muda”.
Seseorang Tok Puteri perlu mahir atau tahu dalam semua permainan tradisional atau tarian.  Namun jika ada keadaan yang memaksa, mereka akan menggunakan khidmat “pendamping” mengikut kemahiran masing-masing.  Jika pendamping berjaya menggalakkan (memprovok) pesakit , maka pesakit akan bermain dengan sepuas-puasnya dan “angin” pesakit akan terlerai dan pesakit akan kembali seperti sedia kala.
Selepas itu barulah Tok Puteri akan menamatkan permainan dengan adegan “penyenang angin”.
Bagi penyakit yang dikatakan berat, mungkin akan berlaku perjanjian antara Tok Puteri dengan pihak alam ghaib.  Manakala permainan pula akan berlanjutan sehingga tujuh malam.  Maka akan ada pula satu kenduri lain yang dipanggil “Kenduri Semah Angin” dan juga penyediaan ancak.  Ancak-ancak ini akan dibuat mengikut permintaan pihak alam ghaib dan tempatnya juga ditentukan oleh pihak alam ghaib.  Antara tempat yang biasanya dihantar ialah;
i.              Di bawah pokok besar
ii.             Busut jantan
iii.            Sungai
iv.           Laut
v.            Kawasan belukar yang terpencil.
Banyak atau sedikit ancak, bergantung pada perjanjian antara Tok Puteri semasa proses pengubatan.  Biasanya sajian akan diberikan kepada;
i.              Angin Hala Tujuh
ii.             Angin Dewa Tujuh, dan
iii.            Angin Bidan Tujuh.

Terdapat enam (6) jenis ancak yang ada dalam proses penghantaran ini.  Ini juga bergantung pada perjanjian yang dibuat.
i.              Sangkak Kecil Penyangga Muda
ii.             Sangkak Agung Bertokok
iii.            Keping atau Ancak (dua buah)
-       Satu (1) diletakkan di atas tanah
-       Satu (1) lagi akan digantung dan ancak ini dinamakan “Panca Ayun”.
iv.           Balai Tiang Seribu
-    Diperbuat daripada pelepah satu bertingkat yang mempunyai 16 atau 40 batang tiang.
v.            Tiang Candi Agung
vi.           Perahu.


Jika semuanya telah disediakan, maka upacara menghantar juadah atau menghantar ancak akan dilaksanakan dan biasanya acara ini akan dibuat pada waktu siang.  Namun ada juga yang dibuat waktu malam.

Comments

Popular posts from this blog

MALU DALAM PANTUN MELAYU

KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN