FALSAFAH DAN PEMIKIRAN MELAYU DALAM SYAIR MADHI

Kita bercerita sedikit tentang falsafah dan pemikiran Melayu dan syair kali ini saya ambil SYAIR MADHI.  Cuma kita sentuh sedikit sahaja.
Kalau kita melihat puisi tradisional Melayu yang kita fokuskan ialah Syair.  Selalu saya katakan bahawa pengarang sebenarnya tidak mengarang sesebuah syair itu dengan tidak memikirkan peranan dan fungsinya. Ada.  Dan ia boleh kita lihat dalam pelbagai bentuk.  Dan kali ini kita melihat sedikit apa yang dikatakan falsafah dan pemikiran dalam syair Madhi ini.

Ringkasan.
Madhi, (Hero) anak seorang Raja Maghribi.  Jatuh cinta terhadap Ratna Asykiyah, anak Raja Parsi. Asykiah dan kakaknya Ratna Baduyah telah difitnah oleh ibu tiri dan dibuang ke dalam hutan. Mereka ditemui oleh Tarafah puteri Raja Badwi lalu diambil dan dijadikan hamba.  Di sinilah bermulanya hikayat antara Madhi dengan Ratna Asykiyah. Akhirnya Putera Madhi berkahwin dengan Ratna Asykiyah.  Namun sebelum itu banyaklah peristiwa-peristiwa tentang Madhi ini, bab berkahwin dengan berbagai-bagai puteri lain dan peri kehebatannya, dan kalau nak diceritakan tak mungkin habis dalam satu slot.  Maklum sahajalah Raja.

Raja Madhi dinamakan tuan,
Parasnya elok tiada terlawan,
Putih kuning emas tempawan,
Terlalu kasih Yang Dipertuan.

Kecantikan ini juga menjadi pujaan setiap puteri walaupun sekali bertentang sahaja, dah angau. Ini pada pandangan Ratna Asykiyah.

Setelah didengar Madhi mahkota,
Ke atas kayu memandanglah serta,
Dengannya puteri bertemulah mata,
Keduanya sama manaruh cinta.

Baharulah juga jadi khalifah,
Parasnya elok terlalu indah.
Makin ditentang manis bertambah,
Barang yang melihat hati gelabah.

1.            Bijaksana dan bertanggungjawab
Walaupun kisahnya kisah percintaan anak raja di timur tengah, tetapi cerita ini tetap dikarang oleh orang Melayu.  Apa yang boleh kita ambil dari Syair ini ialah tentang sikap bijaksana dan bertanggungjawab yang dipaparkan melalui watak hero ini iaitu Madhi.  Sikap inilah yang ingin diterapkan ke dalam jiwa masyarakat Melayu terutama pemimpin-pemimpin masyarakat. Kebijaksanaan dalam membuat keputusan dan adil dalam melaksanakan undang-undang.  Siapa yang bersalah di hukum.  Contohnya ibu tiri Ratna Asykiyah telah dihukum oleh Raja Madhi.  Hal ini turut diambil iktibar oleh rakyat. Dan mereka saling mengingatkan bahawa jangan berbuat jahat dan melanggar undang-undang.
Wasya dan Jariah sudahlah fana,
Orang berbisik di sini dan sana,
Itulah rupanya orang pesona,
Sesal pun tidak lagi berguna.



Akannya sekalian orang besar-besar,
Semuanya itu mengambil iktibar,
sama sendiri ia berkhabar,
Pekerjaan jahat hendaklah sabar.

Hendaklah kita tahukan diri,
Janganlah berbuat sebarang peri,
Itulah rupa wahsya menteri,
Kepalanya tersula di tengah negeri.


2.     Setia dan Amanah dalam Percintaan.
Seperti biasa dalam cerita epik, cerita rakyat atau cerita hikayat ini, kesetiaan watak utama memang tidak dapat dipisahkan.  Biar apa pun berlaku, biar seramai mana pun isteri yang telah dikahwini, namun akhirnya kekasih awak itulah cinta sejatinya.  Cerita sebegini selalunya berakhir dengan gembira (happy ending).  Bukan itu yang ingin diperkatakan.  Apa yang ingin saya nyatakan pagi ini ialah tentang sifat kesetiaan dalam percintaan.  Sikap amanah dalam percintaan.  Itu sebenarnya falsafah yang ada dalam syair ini.  Pengarang besar Melayu ketika itu telah menerapkan falsafah ini jauh lebih awal, dalam puisi tradisional, ataupun dalam sastera lisan Melayu yang pernah kita ketahui.
Walau seberat mana pun rintangan kesetiaan tetap dipegang.  Janji tetap dikota.  Kadang-kadang sedih kita mendengarnya.  Tapi inilah kesan yang pengajaran atau falsafahnya.  Jangan mudah berbelah bagi.  Kasih sayang itu punca utama kebahagiaan.  Cinta Raja Madhi terhadap Ratna Asykiyah amat hebat.  Walaupun sedang tidur dengan Nurlela.

Kerana baginda terlalu gundah,
Diam berfikir tunduk terngadah,
Cinta berahi dendam tak sudah,
Kepada Asykiyah paras yang indah.

Sungguhpun beristeri Madhi yang sakti,
Tiadalah juga hibur di hati,
Asykiyah juga yang kan dinanti,
Belumlah dapat belum berhenti.


Sama dengan pantun
Nyiur gading puncak mahligai,
Anyam ketupat berisi inti,
Hancur daging tulang berkecai,
belum dapat belum berhenti.

Syair rangkap lain
Bilanya terkenang hari berdebar,
Paras yang elok seperti digambar,
Baginda mengucap Allah huakbar,
Demikian seketika datanglah sabar.

Kesetiaan terhadap rasa yang ada dalam sanubari tidak dapat dihindarkan.  Inilah yang ingin diterapkan dalam hal yang berkaitan dengan perasaan dan kasih sayang.  Kesetiaan.  Tanpa perasaan setia kita tidak akan kekal.
Kalau kita lihat Raha Madhi, dia seorang raja.  Hebat.  Tampan. Dan berbagai-bagai-bagai keistimewaan yang ada.  Tapi kerana kesetiaan dan amanah dia tidak mengapa-apakan Ratna Asykiyah.  Walaupun dia berkahwin ramai, tetapi sebagai seorang raya, perkahwinan itu mesti bersebab dan berlaku dalam keadaan terpaksa.
i)             Perkahwinan dengan Tarafah – dipaksa.
ii)            Perkahwinan dengan puteri jin Nurul Asyikin – terpaksa (nak dapatkan ubat mata yang buta. (Nurlela)
iii)          Perkahwinan dengan Nurlela – terpaksa. Sebab nazar ayah Nurlela
Inilah yang ingin pemikiran dan falsafah Melayu bahawa sebagai seorang pemimpin, tanamkanlah sifat setia dan amanah.

3.            Lelaki “Ajawala”
Maksud lelaki ajawala ni lebih kurang macam lelaki tulen la.  Sebagai seorang lelaki, pengarang telah menitikberatkan sifat kelelakian itu.  Apatah lagi sebagai seorang raja atau pemimpin.  Walaupun dengan gelaran dan jawatan yang ada pada Raja Madhi, dia boleh menakluki Ratna Asykiyah, namun dia tetap sabar.  Walaupun cintanya tidak tertahan.  Dia tetap sabar.  Inilah yang ingin dinyatakan oleh pengarang.  Pemimpin Melayu tetap bertindak dalam cara yang bijaksana.  Kalau kita lihat contoh Raja Madhi ini, dia adil dalam berpoligami, bijak menentukan giliran walaupun dia terpaksa berulang alik ke beberapa negeri.  Sikapnya bersesuaian dengan keadaan.  Semasa belum mengahwini Ratna Asykiyah, Raja Madhi menganggapnya sebagai saudara dan bertindak pun atas hubungan saudara.  Namun apabila telah mengahwininya, Raja Madhi bertindak sebagai seorang suami.  Hingga perubahan sikap ini menghairankan Ratna Asykiyah.
Siti diriba muda utama,
Seraya bermain putik delima,
Ayuhai tuan nila utama,
Silakan beradu kitabersama.

Siti sebagai juga merunta,
Sedikit pun tidak menjawab kata,
Tunduk bercucuran si air mata,
Memikirkan perbuatan Madhi mahkota.

Sebenarnya, kalau kita melihat puisi-puisi tradisional Melayu, kita akan menemui pelbagai falsafah dan pemikiran yang ingin diungkapkan oleh pengarangnya.  Kebijaksanaan ini telah lama ada dalam cendekiawan Melayu.  sebab itu, kita perlu ikhlas dalam melihat khazanah sastera kita.  Apatah lagi puisi Melayu tradisi ini. 
          Sebab dalam budaya Melayu, sikap berterus terang itu amat jarang berlaku (dahulu).  Mereka amat menjaga tata cara dan adab demi maruah.  Tidak semudah itu membuka keaiban orang lain.  Hal-hal ini lah yang menyebabkan banyak puisi tradisi lain seperti teromba, peribahasa, pantun, nazam, gurindam, rubai, kita’ah dan lain-lain menggunakan bahasa-bahasa yang memberi makna berlapis.  Ada sebabnya.  Bagaimana bahasa simbol memainkan peranan utama dalam sastera Melayu, perlu kita jelajahi dan kita teroka sedalam-dalamnya.

Hayatilah puisi tradisi kerana di dalamnya penuh ilmu terisi.


Comments

Popular posts from this blog

MALU DALAM PANTUN MELAYU

KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN