WAYANG KULIT  -  Che Leh Che Ya

Penyelidik:  MOHD JUSOH MAJID


Assalamualaikum,
Waalaikummussalam.

Apa khabar? 
Khabar baik

Lama tak bertemu ya, ini baru bertemu pulak.
Sekarang ini masih bermain wayang lagi?
Main begitu-begitu saja lah.
Boleh tak ceritakan bagaimana sejarah bermain wayang sehingga tahap ini.
Ketika saya berumur tiga belas tahun saya jatuh sakit, bila malam saya seperti mengigau dengan menuturkan kata-kata seperti dalang wayang kulit yang pernah saya tonton.  Biasa orang akan berkata mengigau kerana tidak basuh kaki semasa hendak tidur, kemudian saya memohon doa kepada Tuhan minta disembuhkan sakit saya dan kalau betul saya berketurunan darah hulubalang , kalau sembuh saya nak buat wayang.  Apabila sembuh saya pun cari sekeping kulit dan saya buat wayang.  Saya buat sendiri, tidak meniru apa-apa atau pergi mengambil pelan (lakaran).  Bila dah siap buat, saya pun bermain wayang.  Masa itu tidak ada guru lagi.  Saya main sendiri-sendiri.
Berapa orang main tu?
Main dengan kawan-kawan saja.  Ada yang memalu besen, asalkan ada bunyi.  Saya pula curi kain sembayang ibu saya untuk buat layar wayang .  Kami mainlah malam-malam sendiri-sendiri dan kebetulan pula ada satu ketika ada orang kampung membuat kenduri, dan tuan kenduri mengundang kami bermain wayang dengan menyediakan panggung (pentas).  Jadi kami pun bermainlah di atas panggung.  Setelah bermain selama tiga malam di majlis kenduri tadi, orang kampung pula suka dan bersetuju dengan permainan tersebut.  Lalu kami pun membuat layar yang lebih besar. 

Pekakas (alat muzik) pada masa itu?
Pekakas pada masa itu masih lagi tin.  Orang dulu cuma beri pulut sebesar labu betis sebagai upah main wayang.  Alat muzik pula kami pikul bawa balik kerana tin ketika itu tidak laku nak jual.  Setelah agak lama main wayang di majlis kenduri, kebetulan pula pada masa itu arwah ayak kenal dengan Tok Menora Tapuk di kampung Beruk (sekarang dipanggil kampung Jambu).  Kemudian dia (ayah) pun pergi bersama kawannya yang bernama Awang Hitam, minta peralatan wayang dengan Tok Menora Tapuk.  Mintak terus la sebab pada masa tu kalau nak beli pun tak ada wang.  Setelah ada peralatan tadi, saya pun main la bila ada undangan.  Kemudian saya berhenti bermain.  Saya memikirkan main wayang kulit tapi tak ada guru yang mengajar.  Saya takut kalau-kalau ada orang yang bertanya salsilah tentang wayang ni dating daripada mana.  Saya nak beritahu salsilah atau sejarahnya pun tak mungkin kerana saya sendiri tidak pernah belajar dan tidak tahu.  Kata orang anak ayam pun ada bapak.  Ketika itu umur saya masuk empat belas tahun.  Kemudian saya pun pergi ke Thailand dan kebetulan anak sepupu nenek saya yang bernama Che Wil tinggal dan bermain wayang di sana.    Daripada beliaulah saya dapat tahu tentang sejarah wayang tapi masih belum belajar bermain wayang.  Cuma ketika itu dia bermain dengan Sinar Lima.  Kalau di Kelantan ada Wak Long dan Pak Dogol, tapi ditambah tiga lagi di Thailand mereka bermain Wak Soh, Wak Yah, Samad, Said.  Belajar yang itu saja pun mengambil masa tahun.  Belajar Wak Soh bagaimana, Wak Yah bagaimana, Samad bagaimana, Said bagaimana.  Setelah saya yakin boleh bermain saya pun kembali ke Kelantan dan bermain wayang. 

Bagaimaan cara Wak Soh dalam wayang?
Contohnya kalau di Kelantan Pak Dogol bercakap “Patik ada ku”, tapi kalau wayang Siam (Thailand)  sebagai contoh bila Serama panggil;
“Pengasuh, menstakta tua Kusina Mat Jusoh”
maka dijawab “Patik sembah loli tuanku” suaranya seakan-akan sengau.

Siapa tu, Wak Soh?
Ya Wak Soh. “Patik sembah loli tuanku, harap ampun belibu ampun, harap ko maaf belibu maaf”

Boleh kah tunjukkan perbezaan satu persatu antara Samad, Said dll.!
Contohnya seperti Wak Yah, di sana dia dipanggil Wak Soh.
“Pengasuh abang Wak Yah”
“Patik sembah loli tuanku” bunyi di hujung lidah.  Dia telo (pelat).
Kalau Samad;
“Pengasuh abang samad”
“Emghhhhhh patik ada”.  Suara dia seakan-akan keluar dari graham.
Pengasuh Said;
“Emmm patik sembah ku”  Suara dia kena tekan sikit.
“Hamba keluar ni, tuanku nak menjatuhkan hukum mana dan meletakkan adapt mana?”  kata pengasuh Wak Soh.  Dia orang tua, dan dia mesti bercakap seperti yang dikatakan tadi.
“Tuanku nak manjatuhkan hokum mana sebelum putus, adapt mana sebelum kerat”
Jawab Serama;
“Hamba keluar ini pengasuh, nak periksa rakyat, tentera.  Siapa ada dan siapakah yang tiada dalam negeri.  Sebab hari ni, hamba runsingkan siang menjai malam dan malam menjadi siang!  Makan tak makan sebab dok bermimpi apa alamat dalam negeri yang jadi begini!”

Itu cerita kan.  Selain daripada suara ni, ada berapa?  Sinar Lima! Semua sekarang ini ada berapa…?
Di Kelantan ini.  Kalau di Kelantan ini kita bermain Sinar Enam.  Pak Dogol, Wak Long, Wak Yah, Samad, Said, Eteng.

Serama… lain-lain?
Seperti Serama tu, kita guna atas cerita.  Serama ni memang tak boleh pergi dah, kalau mahu memulakan cerita….

Serama tu, suaranya macam mana, kalau Samad ada suara dia, kalau Serama?
Serama.  Contohnya apabila panggil masuk mesyuarat;
“Kalu gitu ya oooo ni pengasuh, orang tua Pak Dogol”
Maka jawab Pak Dogol;
“Hamba tua ada doli tuanku!”
“Sekali dengan pengasuh abang Wak Yah!”
“Patik adooo ku!” ha tu dalam sikit. Tu dalam cerita yang kita nak main la tu.
“Pengasuh Said”
“Emhhh , hamba ada juga!”
Jadi, kita main dengan pembesar suara, akan kedengaran lain sikit pada pembesar suara tu.
“Pengasuh Wak Long”
“Tuanku, patik ada”.  Dia biasa saja Wak Long ni.
Macam Samad “Pengasuh bang Samad”
“Emhhh patik ada tiap masa ku.  Tuanku keluar pagi, patik pun pagi.  Kalau petang, petang la ku.  Kalau kerja jangan dirisau.  Kalau lari tidak sekali.  Kalau lari tu tak la, tapi kaki yang nak cabut lari.


Nakal!
Ha, nakal dia la tu.  Itu dah jadi tabiat dia.

Itu tentang suara Tok Dalang.  Kalau alat muzik, dia ada berapa?
Nombor satu Tukar Dalang, Nombor dua Serama, ketika Serama mahu keluar di Balai Gading.

Lagu Serama?
Aaa..lagu Serama la.  Ada nyayian di situ.

Semua agaknya berapa lagu?
Lagu dalam setiap permainan, selepas dari tukar dalang, kadangkala kalau kita nak menyanyi pun boleh juga.  Samad, Wak Yah, Said ni dia bawa, sebagai contoh Raden Lak Juno mahu keluar berjalan.  Mereka la yang membawanya, dia sebut atau ada nyanyian di situ.  Kalau dalam main puteri atau making di katakan pengasuh tadi.
Permainannya, yang pertama Hulubalang, kedua pengasuh berjalan, ketiganya berlari muda, moden seakan-akan dalam irama dikir barat.  Dia ada tiga.

Yang sering di bawa, banyak lagu? Cerita apa?
Yang sering dibawa tu kadang kala cerita Seri Pentala, Pekelmaan Nera anak Mahraja Numan.  Kadangkala cerita Burung Putih Kipas Layang Malam Angin, Cerita Pak Dogol Kena Halau, atau cerita Kerak Nasi.

Berapa cerita semua yang ada?
Masalah cerita ni, kita sering gunakan tiga cerita.  Yang pertama Burung Putih Kipas Layang Malam Angin, Kedua Seri Pentala dan ketiganya Pak Dogol Kena Halau.  Satu cerita ini kita boleh pecahkan mengikut kehendak kita, berapa-berapa cuma kita perlu ubah raja sahaja. 

Dalam banyak-banyak cerita, cerota apa yang paling sedap (baik) dirasa?
Kalau nak dikatakan cerita yang sehingga sekarang boleh menarik minat masyarakat, dan kalau di setengah tempat mengikut suasana.  Kalau kampung dan penontinnya minat dengan perang, kita akan bawa cerita Kerak Nasi seba itu cerita perang.  Tapi tidak ada suasana nakal.  Dia Cuma cerita.  Kalau kita lihat ramai kanak-kanak maka kita bawa cerita Seri Pentala. Dalamnya ada Wak yah, Samad Said.

Kalau diambil sejarah wayang ini, asalnya dari mana?
Kalau mengikut sejarah yang asalnya, cerita ni datang  dari Tanah Suci Mekah juga la.


Macam mana kisah hingga boleh sampai ke sini?
Pada masa itu, termasuk di dalam agama la.  Tapi cerita ini kalau siapa yang tidak belajar dia akan kata lain.  Tapi kalau pada dalang seperti kami ini sepatutnya ia boleh merebakkan cerita ini.
Pada masa dahulu dikatakan anak Dalang Bongsu Surin Ajinala, (maaflah kalau cikgu tahu cerita ini, Cuma apabila kita bercakap, kita kena tahu caranya dan juga sebagai pesana kepada anak cucu kita pada masa yang akan datang).  Masa dulu dia panggil anak Dalang Bongsu Surin Ajinala, Dalang keluar dipeluk pelar tajung menajung, keluar dalam debu dabong, tapi minta jaga la dalang di cuha putih panjak pudar ratna jaga pengantin di baya jirik.  Itu kebangkitan nak suruh gembira angin.  Maknanya kalau nak menanggung jawatan daripada dalang selain daripada Nabi Muhammad, tidak ada dah orang lain.

Jadi bermakna wayang sudah ada pada masa itu?
Dah ada, nabi inilah yang menerimanya.  Dia menerima dalang ini kalau mengikut hadis di Gua Iraq (Hiraq). Siapa yang membawanya.  Jibrail (malaikat) yang membawanya.  Di situlah tempatnya.

Lalu dia berkembang?
Ha lalu dia berkembang, agamanya.  Tapi Nabi mahu mengembangkan agama kita pada zaman dahulu hinggalah ke hari ini, dia nak main wayang kulit bukannya seperti wayang kita pada hari ini.  Wayangnya tubuh badan manusia.

Aaaa..orang itu sendiri?
Dia masukkan agama dengan memasukkan rukun Islam yang lima.  Pertama mengucap, yang kedua posa, yang ketiga… sebab kita berbincang, jadi saya nyatakan secara ringkas saja la.
Apabila cukup lima perkara ini, sehingga nak mainkan wayang manusia ni, hilang seorang berganti seorang, sama seperti kita hari ini, main wayang dok beri nesihat kalau yang hisap dadah jangan hisap adah, dan kalau kita tak ajar dan kalau mati maka satu wayang kita akan disimpan (dikebumikan) di bawah pokok ketereh (gajus).  Maknanya manusia ini umpama wayang.
Tok dalangnya, Tuhan menggantikan Nabi Muhammad.  Bila Nabi Muhammad kita ghaib, dia merebak.  Sekarang ini kita ringkas perbualan/penceritaan kan. Ia sampai ke India (di India itu Tok Dalangnya bernama Syeikh.  Syeikh apa tak tahu la sebab guru yang menceritakannya begitu).  Kemudian sampai ke Samatera (Sumatra).  Sumatra itu tok Dalangnya bernama Wali Songo.  Sekarang ini kita dengan Wali Songo dah berapa peringkat dah.    Sehingga ke hari ni, kita ketahui salsilah wayang .
Tok Dalang Dong Mekno, Syeikh, Aja Purbaka, Katik, Awang, Salleh, Yaakub, Jambu, Erik, Erak, Erok, Ekong, Eku, Saman, Yaakob, Salleh, Awang, Tok Karim, Dollah.  Dollah lah yang mewariskan pada saya.  Lebih kurang dua puluh Tok Dalang saya belajar sejak turun temurun.  Hari ini kalau ada sesiapa ayng minat, saya nak perturunkan untuk mengembangkan lagi.  Jiwa kita ini, kalau kita ada keturunan hulubalang, kita nak sebarkan, nak ajar dan ini cara juga untuk menyelesaikan masalah dadah, ganja, dll.
Kalau kita tidak basuh dengan ini, kalau kita tinggal sekampung, biarlah berdiri sama tinggi, duduk sama rendah biar setaraf semuanya, dan berbaik sangka, bersatu dan jiwa kita akan menjadi tenang.

Dalam main wayang, patung wayang kulit tu ada la, peralatan itu seperti gong , gendang, bangsal dan lain-lain.  Adakah bila nak bermain kena jampi .
Ada.  Ada jampi juga.  Bila masa kita nak bermain, kita masuk di hadapan layer, “Allah hum jak ni….(hingga akhir).  Ya Allah ya Tuhan, mu la lebih kuasa, mu tarik lah peminat wayang kulit, mari tengok depan panggung.”  Itu saja.

Itu saja, lepas tu main?
Tu sajala.  Tak ada benda lain.Tidak ada guna jin dan sebagainya.  Cuma nak menampakkan kita belajar bermain wayang kulit ini dan untuk menampakkan hiasan (peraturan) kita buat doa buka panggung.

Bagaimana tu kalau buka panggung.  Orang lain ke?
Kadangkala tu kita ajak juga la buat.  Cuma apa yang kita menuntut dari guru kita, Pok Su Karim, kalau dia ajak main puteri, kita pergi main puteri, tapi kalau dia ajak main minduk kita tak main sebab lagu wayang kulit ini lain.

Kalau yang buka panggung tu apa pula?
Dari apa yang kita main dulu, sebelum apa yang kita belajar darinya tu (tok guru) kita buat selawat ke atas nabi sebanyak tujuh kali, surah al-falak tujuh kali, surah an-nas tujuh kali, ayat seribu dinar tujuh kali, surah al-kausar tujuh kali, tu saja untuk buka panggung.

Dalam banyak-banyak watak tu, orang kata watak Serama macam ni, Pak Dogol macam ni, watak Pak Dogol yang selalu dimainkan tu macam mana?
Di dalam permainan tu, untuknya cuma Dewa Si Alam Tungal saja.  Itu untuk permainan saja.  Tapi kalau untuk atas lagi dah lagi lain la.

Yang lain tu macam mana?
Dia dalam tu cuma satu iaitu datang dari azazil.  Tapi dia datag selepas banyak peringkat dan tingkat (jurai keturunan).  Sebab itu kita kata orang ini dia menuntut peringkat yang paling tinggi.  Ayat Qur’an dia tahu.  Tapi disebabkan janjinya tidak memunjuk-nunjuk saja.  Kita pada hari ini pun, sering terbayang bahawa dalam diri kita, ada se ekor bapak jin sehari-hari yang paling ganas.  Yang ini tidak masuk dalam kumpulan azazil tadi.  Ini yang dipanggil jin kejadian, yang memang ada pada setiap tubuh manusia.  Ibu jin berada pada orang perempuan (wanita).  Kalau jin yang paling agnas ada pada lelaki dan ibu jin pada perempuan, pernah mereka berperang dan ibu jin memenangi peperangan (perlawanan) itu.  Sebab ibu jin ini, orang yang cukup syarat, dia dari darah keturunan hulubalang. Kita pun tidak dapat tepis ni kerana dia pandai.  Bapa jin pun tak boleh masuk.  Tapi kalau dia dapat masuk tu hanya disebabkan dia sama-sama (pandai).

Berbalik kepada cerita yang di bawa tu, asalnya dari mana?
Kalau diikutkan cerita (riwayat), cerita ini datangnya daripada Sumatra.  Bila dayang ke sini, ia jadi permainan orang Melayu disebabkan sesuai dengan jiwa Melayu. 

Tidak ada reka cerita yang baru ke?
Tidak ada.  Cerita ini kita terima pun daripada yang dulu-dulu.  Yang diwariskan dari mulut ke mulut.  Dari selapi ke selapis.  Sekarang ini ada anak saya yang bernama Norazahar yang sedang bersekolah tingkatan tiga.  Saya perturunkan pada dia. Cerita itu juga la.  Malam Sabtu nanti nak buat latihan. 

Masa terima tu, dia ada pelimau atau tidak?
Ia bergantung kepada kita, dan dai bergantung kepada warisan.  Kalau seperti saya, kalau mahu diperturunkan kena buat pelimau juga.  Sebab guru saya, dia buat penurunan itu dengan “Takisan” .  Tapi semasa saya menerima pentauliahan dulu saya buat Putera Emas Merah Anak Takisan.  Tapi tak buat Takisan Baju Merah la, sebab saya buat Putera Emas Merah Anak Takisan. 

Alat-alat wayang kulit ini macam mana?  Boleh ceritakan?
Macam gong, gendang, geduk, gedombak, canang.  Gendang dua buah.  Anak satu, ibu satu.  Gedombak pun seperti itu juga, anak satu, ibu satu.  Geduk pun seperti itu juga, anak satu, ibu satu.  Canag pun seperti itu juga, canang anak, canang ibu.  Kesi pun seperti itu juga, kesi anak, kesi ibu.  Tawak tu memang la, tawak anak, tawak ibu. 

Kalau dulu, bila nak bermamin tu kena perasap pekakas.
Ha, kena perasap pekakas la.  Kita seru dia bertujuan supaya kita tidak mendapat apa-apa halangan dalam permainan.  Ia juga untuk menyatukan jiwa manusia yang ada. 

Boleh baca jampi dia. 
Contohnya tawak.  Dalam permainan kita sebut seri puteri.  Kita ambil ibu seri puteri.  “Aku nak mintak mu pecahkan suaramu, dua belas bahasa, dua belas ragam, aku nak minat mu tarik minat orang yang didalam panggung dan di luar panggung.  Nak suruh bersatu hati dan jangan berbalah”  Itu saja la.  Kemudian Tawak pun di palu. 

Buat masa sekarang, bagaimana pandangan Che Leh tantang wayang kulit di Kelantan.
Wayang kulit.  Buat masa ini, sejak kita tubuhkan dua tahun yang lepas, hingga hari ini nampaknya ada perkembangan.  Bagi yang kita, bagi yag lain kita tak kira (tahu).  Contohnya semasa saya baru balik dari membuat persembahan di kuala Lumpur, kita duduk betul-betul sebulan di bulan puasa, nak menetas, dan sedang saya menetas, datangla orang universitu Kuala Lumpur, Din.  Dia datang dengan orang lain, agak ramai juga datang melihat saya menetas sehingga jam enam petang baru mereka pulang.

Sekarang ini dah berapa kali buat permainan di Kuala Lumpur. 
Kalau di Kuala Lumpur ni, belum lagi.  Cuma oranag Kuala Lumpur datang dan mereka lihat saya buat menetas.  Untuk buat persembahan, tidak ada undangan lagi.  InsyaAllah, agaknya bila-bila ada keramaian di sana, akan ada juga jemputan.  Harap-harap macam tu la, dengan izin Allah. 

Masa depan wayang kulit, agak-agaknya bagaimana?
Sejak tumbuhnya wayang ini di ulu Kelantan, ramai yang datang ambik wayang saya sehingga ada yang marah kepada saya kerana tidak memberi wayang.  Diseabkan ramai yang datang minta wayang, ketua saya memarahi saya.  Dia melarang saya kata “jangan beri, kita pun nak main wayang juga”.  Mereak mahu tapi mereka tidak menetapkan(harga).  Meraka datang ambil dengan tidak ada sewa, dan sebagainya.  Bila pulang, tidak ada hasil yang dapat.    Jadi kita sajalah yang penat. 

Bagaimana dengan masalah pemerintah?
Di Kelantan.  Mereka menutup pas permainan wayangdi Kelantan selama dua puluh tujuh tahun.  Semasa itu saya tidak boleh baayangkan kerana saya tida boleh bermain wayang.  Pada pandangan saya, disebabkan inilah anak-anak muda kita menjadi rosak dengan dadah, ganja, pil kuda, ubat batuk dan sebagainya.  Ini disebabkan permainan dan hiburan yang disekat, jadi mereka tidak ada permainan untuk menghiburkan hati.  Timbul satu perasaan, timbullah bapa jin yang seekor tadi, maka berlakulah apa yang tidak diingini.  Orang pergi makan daging, kita makan tahi lembu.  Orang pergi makan daging kerbau, dia pergi makan tahi kerbau.  Tidak ada apa yng boleh dilakukan, melainkan jin tersebut mati.  Katakanlah di kawasan rumah Pok Su ni sekarang ada permainan dikir barat, atau pun belajar silat (saya tidak pandai bersilat), saya cuma pandai main wayang kulit.  Baru-baru ini berlaku tangkapan di Batu Jong.  Mereka ini tidak ada permainan, disebabkan permainan di sekat.  Mereka mencari jalan dengan permainan sendiri tapi permainan gam ini boleh memusnahkan.  Tapi saya yakin, inilah sebabnya, sejak dua puluh tujuh tahun. 

Dalam usaha untuk mengembangkan wayang kulit ini, pada Pandangan Che Leh apakah perlu mendapat bantuan kerajaan atau badan-badan tertentu.
Untuk hari ini, saya rasa perlu juga bantuan kerajaan tapi kerajaan tidak memberi bantuan.  Semua ini usaha ketua saya (Pak Su Karim) , yang membuatnya.  Bila kita minta bantuan, tidak dapat kelulusan kerana mereka kata permainan ini maksiat.  Sebab itu bagi saya, apa yang saya perkatakan ini dapat dibuat CD atau sebagainya biar mereka yang terlibat itu mendengar, benarkah apa yang saya katakana ini, atau permaianan ini maksiat.  Biar mereka tahu wayang ini datang daripada mana, keluar kemana dan siapa yang membawanya.  Saya nak beritahu, ia datang daripada wali songo.  Ia datang daripada Syeikh daripada India.  Ia datang ini hasil dari mengajar agama di tanah suci Mekah.  Kita bulannya wali songo.  Kita ni Cuma jawatan saja, bukannya tok wali.  Apa yang boleh kita lakukan hanyalah memanggil sesiapa (anak muda) untuk bermain wayang tapi ada syarat.  Syaratnya ialah siapa yang nak belajar wayang mesti sembahyang maghrib dan isyak dulu.  Itu yang saya buat sekarang. 

Nama kumpulan, kumpulan apa tadi.
Nama kumpulannya Putera Emas Anak Takisan, itu saja. 

Nama kumpulan ini tak daftar di mana-mana?
Tidak ada lagi la.  Cuma buat masa ini masih menggunakan sijil yang didapati daripada kursus dulu. 

Tidak ada usaha untuk daftar di mana-mana?
Kalau ada orang yang boleh membantu, memang la saya mahu.

Ini saya nak beri peluang kepada Che Leh, sekiranya ada apa-apa yang masih belum diperkatakan, boleh lah perkatakan.
Bagi saya yang lain tidak ada la.  Cuma kalau ada USM mahu beri bantuan kepada saya, saya nak beli alat muzik.  Umpamanya pembesar suara, geduk, gedombak, tawak.  Sekarang ini alat-alat itu menggunakan alat-alat main puteri.  Kalau masa main puteri, tak dapat nak main wayang.  Kita takut kalau-kalau ada dua undangan serentak.  Semua alat-alat permainan ini Cuma ada sepasang.  Kalau boleh nak minta daripada USM untuk membeli alat-alat muzik ini.  Tak kira la, daripada mana pun.  Kalau ada alat-alat ini, kita dapat buat permainan di kampung kita dan kampung ini jadi sanjungan.  Saya pernah buat kiasan semasa membuat permainan.
“Aku Said, berjalan dari Kota Bhari hingga ke Krai, kamu tidak terlihat ke sesuatu?”
Dia kata “Tengok apa?”
“Tengok la, banyak la”
“Apa dia”
“Dalam kampit plastik tu, setambun-setambun ada di lebuh raya, entah apa yang dibuang.  Bila buka tengok, ada tahi yang dibuang di atas jalan raya.  Di manakah kebersihan dalam negeri kita?”
Itu yang pernah saya buat.  Dan kalau aad wayang tu,maknanya kita juga boleh mendidik dalam permainan tersebut.  Kita boleh selang-seli dalam permainan.  Cumanya kita minta pembesar dalam negeri Kelantan ini menyokong usaha kita ini sepenuhnya.  Sama ada main puteri, silat, atau apa saja, termasuklah dikir barat.  Main puteri ada pertandingan peringkat demi peringkat, Cuma wayang kulit saja yang masih belum ada pertandingan.  Saya pernah memulakan wayang saya tentang hal ini.  Kita boleh selitkan macam-macam.  Banyak hal-hal yang berkaitan dengan masyarakat ini boleh diperkatakan dalam permainan wayang kulit, dan kita memang boleh selang selikan.  Bila kiat duluk dalam negeri umpamanya berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah.  Di kampun pun seperti itu juga.
Maknanya bagi Che Leh, biar wayang kulit ini sentiasa hidup dan boleh mendidik masyarakat.
Macam tu la, apatak lagi saya mendapat sijil daripada Dr.  Sulaiman, kalau tak dapat buka klinik dapat buka (mendidik) dalam wayang pun dah memadai.  Kalau ada orang bertanya kenapa kamu bercakap seperti itu, saya akan kata, saya ada sijil.

Itu sajalah yang ingin saya perkatakan.  Dah habis.  Cuma kalau mahu lihat permainan saya, datanglah pada hari sabtu, kalau ada masa datanglah lihat. 

Teriam kasihlah Che Leh.

Rasanya bagaimana, adakah sesuatu yang rasa tidak puas hati?
OK la tu. 













Comments

Popular posts from this blog

MALU DALAM PANTUN MELAYU

KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN