CERMINAN NILAI ETIKA MASYARAKAT MELAYU MELALUI SYAIR KEN TAMBUNAN


CERMINAN NILAI ETIKA MASYARAKAT MELAYU
MELALUI SYAIR KEN TAMBUNAN

Dari sudut asal usul, syair ini tidak dapat dipastikan tarikh penciptaannya.  Namun A. Teeuw (1966: xiv) mengatakan bahawa syair ini terhasil selepas era penulisan sejarah Melayu, maknanya selepas tahun-tabun 1650-an..  Namun ramai yang berpendapat syair ini kemungkinan besar di karang di Sumatra Selatan dengan alasan;
i)             Kebanyakan manuskrip Melayu yang tersimpan berasal dari Sumatra Selatan.
ii)            Palembang juga dikatakan tempat pertemuan bahasa serta sastera Melayu dan Jawa.
iii)           Pengaruh kesusasteraan Jawa yang kuat di Palembang.
iv)        Peranan Palembang sebagai pusat kesusasteraan Melayu pada abad ke-17 dan ke-18.
Apabila menyebut tentang nilai, kita akan bercakap tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan kualiti, mutu, taraf dan sifat ketinggian (dalam pemikiran, agama, kemasyarakatan dan sebagainya).  Oleh sebab itu, ketinggian nilai akan memberikan kesan langsung kepada pendirian, tingkah laku dan tata susila kehidupan serta kemasyarakatan orang Melayu ketika itu.
            Begitu juga dengan etika, tentunya kita tahu ia berkaitan dengan ilmu berkaitan dasar akhlak atau moral yang menjadi pegangan seseorang.  Kalau dari segi istilahnya, etika berasal daripada kata Yunani (Robert C. Solomon) iaitu ethos yang bermakna sifat atau adat.  Ini berkaitan juga dengan tata aturan sosial yang menentukan dan membataskan tingkah laku.
            Jadi, salah satu cara untuk golongan yang berpengetahuan atau berpendidikan memberikan nasihat, pengajaran dan yang seerti dengan ini ialah melalui puisi seperti dalam Syair Ken Tambunan ini. Sebab melalui syair (salah satu cabangnya) ia dapat menerapkan nilai ini secara halus dan indah.
Antara nilai etika yang ada dalam Syair Ken Tambunan ini ialah;

i)             Nilai Menghormati ibu bapa
Dalam syair ini dinukilkan betapa putera/puteri (golongan muda) yang amat menghormati golongan tua (ibu bapa).  Kalau sesiapa yang pernah membaca syair ini, mereka akan menemui kisah percintaan dan perkahwinan antara Raden Inu dengan Ken Tambunan yang tidak direstui oleh bonda Raden Inu.  Ini kerana Raden Inu anak raja, manakala Ken Tambunan merupakan seorang anak hamba (jarahan).  Macam mana nak jadikan Ken tambunan seorang permaisuri, sebab dia dari golongan hamba. Kisah sebegini memang banyak berlaku dalam masyarakat melayu En. Kam.  Dalam filem pun ada seperti Antara Dua Darjat, kisah Laila Majnun dan lain-lain.  Walaupun kasih sayangnya amat mendalam, tapi Raden Inu tetap menghormati keputusan bondanya.  Ini menggambarkan bahawa, sebagai anak, kita perlu mendengar nasihat atau keputusan atau menerima segala tindakan yang dibuat oleh orang tua.  Raden Inu tidak memprotes.  Dalam hati, Allah sahajalah yang tahu.

Tunduklah diam Raden Inu,
Durja yang manis berupa pilu,
Permaisuri menentang laku,
Tahulah akan kehendaknya itu.

      Begitu juga dengan kisah bonda raden Inu yang mengidam daging kijang.  Dia meminta Raden Inu untuk mencarinya dan Raden Inu juga patuh dengan harapan dan arahan bondanya. Kita dengar rangkap ini;

Inginnya bonda hendak memakan,
Pelanduk menjangan kijang hutan,
Jikalau boleh tuan carikan,
Bawa hidupnya apalah tuan.

Mendengarkan titah permaisuri,
Berdatang sembah Raden menteri,
Baiklah tuanku patik mencari,
Esok patik pergi sendiri.

Nilai hormat dan kepatuhan ini tetap dilaksanakan oleh Raden Inu (sebagai seorang anak) dan tidak ada protes.  Kemudian Raden Inu pun menghadap ayahandanya seperti dalam rangkap ini;

Ratu tersenyum seraya bersabda,
Apakah kerja dipanggil bonda,
Sembahnya Raden satu pun tiada,
Patih dititahkan paduka bonda.

Titah di suruh masuk ke hutan,
Pergi mencari perburuan,
Esoklah pukulan patik berjalan,
Ratu mendengar belas dan ihsan.


ii)            Nilai Kasih Sayang
Baik, kalau kita lihat nilai kasih sayang pula, kita akan dapati banyak rangkap yang berkaitan dengna kasih sayang ini dalam Syair Ken Tambunan.  Sebab secara langsung nilai kasih sayang ini akan melahirkan insan yang mulia dan terpuji.  Ini boleh kita lihat seperti dalam rangkap  ini.
Jangankan lari ke rumah tangga,
Meski ke dalam mulut naga,
Tuan adinda ku ikut jua,
Jiwaku tidak dapat diharga.

(kisah ini sama dengan kisah Laila Majnun.  Cerita Allahyarham Tan Sri P. Ramli pun sama dalam Penarik Beca).
Kisah romantik ini bersambung lagi;
Jika tuan menjadi air,
Kekanda menjadi ikan di pasir,
Kata nin tiada kekanda mungkir,
Kasih kaka batin dan zahir.

Jika tuan menjadi bulan,
Kaka menjadi pungguk merawan,
Aria ningsun emas tempawan,
Janganlah bercerai apalah tuan.

Ini soal romantis suami isteri antara Raden Inu dengan Ken Tambunan.  Ada lagi rangkap yang lebih romantis, tapi tak sesuai nak dinyatakan di sini.  Itu kena baca sendiri.  Tapi apa yang penting semua rangkap yang saya nyatakan atau tidak nyatakan dalam syair ini tetap menggambarkan soal kasih sayang, tidak kira antara anak dengan ibu bapa atau antara suami dan isteri.  Kisah ini, kalau kita lanjutkan, memang satu kisah yang asyik mahsyuk.  Dalam belaian dan berkasih-kasihan ini banyak nilai kasih sayang yang kita temui.
            Ingin dinyatakan bahawa Ken Tambunan ini dari golongan bawahan.  Maka tentulah banyak bahasa yang merendah diri diungkapkan oleh Ken Tambunan.  Umpama pipit dengan enggang.
Baik kita dengar kata Ken Tambunan.
Biarlah patik di bawah istana,
Patik nan sedia tawanan yang hina,
Barang selamat tuanku sempurna,
Melunggah di atas peterana.



Ampun pukulan duli sang nata,
Ke bawah telapakan duli mahkota,
Patik tawanan yang hina leta (keji),
Orang jarahan semata-mata.

Apabila seseorang yang terlalu memuja kekasihnya atau isterinya mendengar betapa merendahnya orang pujaan itu, mungkin kita tidak sanggup mendengarnya.  Begitu juga dengan Raden Inu.  Bila mendengar ungkapan perasaan Ken Tambunan, Raden Inu pengsan.  Hebatnya ayat-ayat cinta Ken Tambunan ini.

Raden menteri belas dan kasihan,
Pilunya tidak dapat di tahan,
Terkenangkan kasih Ken Tambunan,
Raden pun rebah lalu pengsan.


Raden menteri sedarkan diri,
Dilihatnya kepala di riba isteri,
Ayah dan bonda ada menghampiri,
Tangis dan ratap tiada terperi.

Dalam rangkap tadi ada menyebut bahawa;
Dilihatnya kepala diriba isteri,
Ayah dan bonda ada menghampiri.
Ini jelas menggambarkan bahawa kasih sayang antara suami isteri, antara anak dan ibu bapa, tidak boleh dipisahkan.  Tapi dalam kehidupan hari ini, bapa selalunya tidak menunjukkan kasih sayang yang berlebihan terhadap anak.  Biasanya ibu.  Kalau boleh tak bagi anak jauh.  Kalau anak tinggal di asrama, ibu biasanya yang lebih risau berbanding bapa.
      Apatah lagi kalau dalam Syair Ken Tambunan ini, di mana Raden Inu merupakan anak tunggal raja.  Tentulah berlebih-lebih kasihnya.  Tapi apabila bonda mengidam nak makan daging kijang, terpaksa berpisah juga.  Contoh kasih kepada anak tunggal ini;
Lalu bertitah duli baginda,
Tersenyum manis memandang anakanda,
Marilah tuan dekat ayahanda,
Ridunya sangat di dalam dada.


Ratu tersenyum seraya memandang,
Gemar dan kasih bukan kepalang,
Makin bertambah hatinya sayang,
Seperti menatang minyak di gantang.

Hanya beberapa ketika tak jumpa (walau dalam istana yang sama) pun raja dan rindukan anaknya.

Apatah lagi ketika hendah berpisah, sebab Raden Inu hendak mencari kijang yang diidamkan bondanya; lagilah berlebih-lebih nadanya sayunya.
Dipeluk dicium oleh sang nata,
Kasih dan sayang terlalu nyata,
Sambil berlinang si air mata,
Pilu dan belas di dalam cita.


 Diperamat-amati oleh sang nata,
Serta dihantar dnegan air mata,
Sekalian menteri memandang serta,
Lakunya manis bagai dipeta.

Sebenarnya banyak nilai lain yang boleh kita kutip dalam syair ini dan mungkin minggu depan kita akan senduh beberapa nilai lagi.  Sebenarnya, kalau kita hayati syair-syair lama ini, walaupn ia tergolong dalam kelompok cerita panji, namun ia tidak kurang memasukkan pelbagai nilai yang boleh kita contohi dan teladani oleh pengarangnya. 
      Disinilah terletaknya kebijaksanaan pengarang dalam memberikan nasihat dan mengangkat martabat puisi tradisional Melayu ke peringkat yang tinggi, sebab dalam puisi, ia penuh dengan lambang dan simbol yang perlu kita kupas dan analisis untuk mendapatkan intinya.

Comments

Popular posts from this blog

MALU DALAM PANTUN MELAYU

KEINDAHAN BAHASA DALAM PANTUN