PANTUN KASIH SAYAN
PANTUN KASIH SAYANG
Pantun sememangnya bertindak sebagai wadah yang menggambarkan keintelektualan Melayu.
Penciptaan pantun
secara sedar dapat menyerlahkan keintelektualan pengkarya kerana setiap pantun
yang digubah mempunyai konsep-konsep tertentu yang mencakupi ruang, waktu,
keakraban, keterikatan dan hubungan.
Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih saya
lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Kerana kasih saya
turutkan.
Pertalian antara pembayang
dengan maksud amat difikirkan oleh pemantun dan ini bermakna pemantun tidak
sembarangan memilih perkataan untuk dijadikan pembayang. Selain terikat dengan peraturan sesebuah
pantun seperti rima, bilangan suku kata, pemantun masih lagi terikat dengan
keindahan dan keakraban dengan konsep alamiah Melayu itu sendiri.
Dalam pantun yang
telah saya nyatakan tadi, jika diperhatikan maka kita akan dapati wujud sesuatu keistimewaan dalam ungkapan ‘nasi
lemak’. Mengapa pemantun menggunakan
nasi lemak dan tidak menggunakan perkataan masak lemak, atau gulai lemak dan sebagainya. Ia ada sebab yang tersendiri. Kalau kita perhatikan secara jujur dan
mendalam, antara tiga jenis lemak yang saya nyatakan tadi iaitu, gulai lemak,
masak lemak dan nasi lemak, maka kita akan dapati nasi lemah lebih dikenali
dalam kalangan orang Melayu. Nasi, dalam
masyarakat Melayu ialah satu makanan asas atau makanan ruji yang amat
istimewa. Hari ini pun nasi lemak dijual
di serata tempat. Malah hanya menjual
nasi lemak, seseorang itu boleh menjadi kaya-raya. Daripada segi naluri pula, nasi ini amat
penting, dan jika sehari kita tidak menjamah nasi, kita akan rasa semacam
seperti loya dan sebagainya. Maknanya
dalam keadaan yang lapar, kita perlukan nasi, dan selepas itu barulah kita
boleh tenang dan selesa. Nasi ini sahaja
yang boleh mengenyangkan. Mengikut Dr.
Noriah Mohamad, dalam bahasa jawa juga ada menyebut sega. SEGA adalah gabungan dua suku kata iaitu
“seseg dan lega” yang bermaksud kenyang dan puas.
Disebabkan nasi amat berguna dalam
kehidupan Melayu, maka tidak hairan jika kita dapati banyak peribahasa yang berkaitan dengan hal padi ini dalam
masyarakat Melayu. Kerana ia seolah-olah
memberikan satu kuasa magis kepada masyarakat.
Mungkin kita pernah dengan orang tua-tua mengatakan bahawa padi itu ada
semangatnya yang diberikan nama “semangat padi”.
Keterikatan antara nasi dengan padi
menjadi dominan dalam masyarakat Melayu, dan keterikatan ini akan dihuraikan
selepas ini.
Baris pertama
dikaitkan dengan nasi lemak buah bidara.
Kalau kita perhatikan buah bidara bukanlah sesuatu yang ‘amat penting’
dalam kehidupan Melayu dan kalau makan pun bukanlah amat mengenyangkan. Persoalannya, kenapa dikaitkan dengan nasi
lemak? Memang pada asasnya kedua-dua ini
merupakan sejenis makanan, satu nasi dan satu buah. Buah mungkin boleh bertindak sebagai pencuci
mulut. Mungkin pemantun inginkan persamaan
bunyi rima sahaja kerana baris ketiga berbunyi ‘saudara’ . namun jika dilihat dari perspektif lain, kita
akan melihat ketidakcocokan antara buah dengan nasi ini. Ada pengkaji menyatakan ketidakcocokan ini
akan menyerlahkan lagi perbezaan dalam maksud yang ingin disampaikan. Misalnya perbezaan antara warna yang boleh membezakan sesuatu dengan
jelas. Aspek ini boleh dilihat dari
sudut keseimbangan. Kerana keseimbangan,
dalam budaya Melayu juga merupakan satu falsafah yang diterapkan sejak
kecil. Kesepadanan boleh memberikan satu
keseimbangan. Contohnya jika kita
menanam sebaris pohon bunga, saya percaya akal kita akan mengatakan bahawa kita
perlu menanam sebaris lagi di sebelahnya untuk mewujudkan keseimbangan. Jika tidak mata kita akan sakit.
Berbalik pada pantun
nasi lemah buah bidara ini, bentuk kelainan dalam pantun yang menggunakan ‘buah
bidara’ pada dasarnya hanyalah atas dasar persamaan bunyi (Noriah Mohamad;
2006), dengan ‘buang saudara’. Kalau
kita lihat kedua-duanya mempunyai fungsi yang sama atau dalam kedudukan yang
setara. Buah bidara tidak dianggap
penting dalam kehidupan orang Melayu (Noriah Mohamad). Begitu jugalah dengan ‘saudara’ yang bukanlah
menjadi sesuatu yang amat penting berbanding dengan ibu dan bapa. Saudara ini mungkin sesekali akan timbul atau
diperlukan jika timbul sesuatu masalah, atau juga jika ada sesuatu
keramaian. Sebab itu timbul kata-kata
atau ungkapan “saudara semasa berada”.
Hubungan antara saudara selalunya tidak seakrab ibu dan bapa.
Bagi baris kedua pembayang yang
bertulis “ sayang selasih saya lurutkan” juga tidak mempunyai pertalian makna
dengan nasi. Tetapi mengapa selasih
dipilih sedangkan selasih bukanlah merupakan makanan dasar dalam masyarakat Melayu. Tapi sebenarnya ada pertautannya. Kalau kita lihat, selasih adalah bijirin yang
akan mengembang jika direndam dalam air.
Gambaran ini sebenarnya ada kaitan dengan untaian kata ‘kasih’ yang akan
muncul dan bersemi pada waktu tertentu dan akan semakin berkembang jika sering
disirami dengan embun kasih.
Kalau kita lihat
baris ketiga “tinggal emak tinggal saudara” “kerana kasih saya turutkan” pula
dalam baris yang keempat menggambarkan bahawa sesuatu nilai dalam perasaan ini
akan diterjemahkan dan akan diberikan darjatnya oleh orang yang empunya
diri. Pengamatan yang dilakukan dalam
masyarakat Melayu bahawa perasan itu memang sukar untuk dimengertikan oleh
orang lain. Berilah nasihat apa pun, dan
berilah panduan bagaimana pun, tapi keputusannya tetap terletak di tangan yang
empunya diri. Dalam hal perasaan ini,
apabila selalu dibelai dan didodoikan dengan bunga-bunga kasih, sifat manja dan
mesra, maka satu jalinan pertautan yang sukar diperjelaskan akan menjelma dan
tidak mungkin dapat dipisahkan. Sebab
itu, seseorang itu akan sanggup melakukan apa sahaja demi untuk memenuhi
tuntutan perasaan dan jiwanya itu sehingga sanggup meninggalkan orang yang
tersayang dan juga kaum keluarganya demi mengejar kepuasan itu.
Pengertiannya ialah manusia ini amat
cepat berubah “hati/perasaan/jiwa” dan tindakan dan kadangkala tidak melihat
sejarah yang melatari sesuatu peristiwa.
Sebagai contoh, seorang anak gadis yang dibelai oleh kedua ibu bapa
selama lebih 20 tahun, dan kasihnya akan cepat berpindah setelah mengenali
jejaka yang mampu menyirami hatinya dalam waktu yang singkat.
Oleh itu, bayak
pengkaji pantun mengatakan bahawa pantun ini mempunyai pengertian;
1) Sikap yang mementingkan
diri sendiri
2) Wujudnya keterikatan
dalam budaya kehidupan masyarakat Melayu antara keluarga dengan saudara mara.
3) Menyatakan konsep
keakraban ini sebagai satu wahana dalam kehidupan. Bak kata pepatah “bulat air kerana pembetung,
bulat kata kerana muafakat”
Sebab itu kita
dapati pantun ini dapat kita simpulkan bahawa ia satu teknik luahan hati yang
berselindung di sebalik kenyataan. Bagi
orang yang tidak memahami jiwa Melayu, maka mereka tidak akan merasa apa-apa
dengan ungkapan yang ada dalam rangkap pantun ini. Kalau kita teliti pantun secara mendalam,
maka kita pasti akan dapati bahawa pembinaan sesebuah pantun amat berkait rapat
dengan keintelektualan selain kepintaran, kecerdasan dan kespontanan dan
penting untuk memahami sempadan jiwa dan alam pemikiran Melayu. Pantun-pantun ini memaparkan keterikatan
manusia Melayu dengan alam yang dicernanya bukan sekadar dengan pandangan mata
tetapi dengan pendengaran telinga dan getar rasa hati nurani mereka.
Comments
Post a Comment